×

תקופת ההריון יכולה להיות תקופה קסומה, אבל לחלק מהנשים השינויים הפיזיולוגים קשים ואפילו מכאיבים.
הבטן גדלה, ההורמונים משתנים וכל השינויים האלה מרגשים, אבל במקביל גם יוצרים עומס על הגוף ועל המפרקים והעצמות. נשים רבות מתלוננות על כאבי גב ולפעמים גם על כאבי רגלים וכאבי כפות רגליים בהריון. כאבי רגליים יכולים לצוץ בתחילת ההריון וכמובן שגם בחודש תשיעי.

כאבים ברגליים בהריון - מדוע זה קורה?

אין סיבה אחת לכאבים ברגליים בהריון. הסיבות לכך משתנות וכנראה קשורות למספר שינויים שאישה חווה בהריון:
משקל: העלייה במשקל במהלך ההריון, מלווה בדרך כלל בשינוי מרכז הכובד של הגוף.
יציבה: הבטן ההריונית הגדולה משנה את היציבה ולפעמים יוצרת לחץ על המפרקים.
בצקות: היציבה השונה אבל גם המשקל הנוסף ולעיתים נפח דם גדול יותר שיוצר בצקות הגורמות לתחושה לא נעימה

בתחילת ההריון הכאבים חלשים או לא קיימים. בהמשך, ככל שהבטן גדלה והקילוגרמים עולים, כך התחושות מתגברות והכאבים הקלים יכולים להפוך לכאב ממושך שמפריע להתנהלות היומיומית. רוב הסיכויים שתחוו כאבי רגליים בחודש התשיעי להריון.

אילו סוגים של כאבי רגלים מוכרים קשורים להריון?

דלקת – בהריון בעקבות עומס על כף הרגל ומשקל הגוף שעולה, תתכנה דלקות שונות, בהן ניתן לטפל.
בצקות – לקראת סיום ההריון מתפתחות בצקות – התנפחות של הרגלים ולעיתים גם כפות הידיים, נפיחות שתתגבר בדר"כ בחודשי הקיץ. בצקת יכולה לייצר כאבים ברגלים, ואם אתן מרגישות שכפות הרגלים נפוחות והנפיחות לא יורדת כשאתן מרימות רגלים, פנו לרופא.
תחושת שריפה – נשים רבות מעידות שכפות הרגליים שלהן גדלות במידה ואפילו מידה וחצי, בחודשי ההריון. נעלים לא נוחות יכולות ליצור כאבי רגלים ותחושת שריפה בכף הרגל.
שרירים תפוסים- רוב הנשים מכירות את הכאב הפתאומי הזה שיכול לתפוס אתכן גם בזמן שינה – שריר כף הרגל נתפס וכואב, מאד כואב. במקרה כזה הכי קל למתוח את הרגל או לעמוד ולנסות לשחרר את הכאב. בדרך כלל הכאב יעבור אחרי כמה דקות. כדי למנוע את הכאבים כדאי להבין אם יש חוסר באבץ ואולי לקחת תוסף אבץ.
איך להקל על כאבי רגלים בהריון?
אין תרופת קסם לכאבים, ואם סבלת לפני ההריון מכאבים הם כנראה יתגברו ויהיה קשה לטפל בהם לגמרי. יש כמה דברים שיכולים להקל על הכאבים ולשפר את איכות החיים שלך.
בחירת נעלים נוחות - נעלי עקב אבל גם כפכפים יכולים לייצר כאבי רגלים בגלל היציבה הלא נוחה
ישיבה נוחה – שימי לב שאת לא יושבת שעות רבות מדי ואם כן, נסי לדאוג שהרגליים יהיו מורמות. גם נהיגה ממושכת יכולה ליצור לחץ וכאבים ולכן כדאי לעצוב בנסיעות ארוכות ולהתהלך קצת.
שיפור היציבה – לפעמים מודעות וניסיון לעמוד, לשבת וללכת נכון, כשכפות הרגלים לא פונות החוצה, או שהגב לא יוצר קשת גדולה מדי, יקלו על כאבי הרגלים.
גרבי לחץ – אם הרגלים נפוחות או הכאבים נמשכים, ניתן לעיתים להיעזר בגרבי לחץ שיעזרו לשיפור בזרימת דם
שמנים המכילים שמנים אתריים להגברת זרימת הדם והורדת נפיחות. שמן בסיס של ארניקה יהיה מעולה כבסיס ושמן אתרי אשכוליות יסייע לזרימת הדם וגם להקלת התכווצויות. מומלץ למרוח לפני השינה. נסי את Foot Oil - שמן לרגליים נפוחות בהריון.
אמבטיות רגליים עם כפית מלח אנגלי, אפשרי גם בתוספת של חופן חליטת טימין וחופן רוזמרין. להרתיח 10 דקות, לצנן, לשפוך לגיגית, לטבול את כפות הרגליים כ10 דקות פעם ביום.

***חשוב לזכור שאם הכאב קשה או אם הנפיחות בשתי הרגליים אינה מקבילה ולא סימטרית מומלץ לפנות לרופא התייעצות