×
סל הקניות ריק
סל הקניות
סל הקניות ריק

מי שהמציא את המושג לישון כמו תינוק כנראה לא היה הורה מימיו...

מהרגע שתינוק נולד, אנו עסוקים בשאלות מתי הוא התעורר? כמה זמן הוא ישן? ובעיקר, מתי הוא יישן לילה שלם ונוכל אנחנו סופסוף לחזור לישון. אז איך באמת הורים יכולים לישון טוב יותר?

איך לעזור לתינוק לישון טוב יותר?
מי שהמציא את המושג לישון כמו תינוק כנראה לא היה הורה מימיו...
מהרגע שתינוק נולד, אנו עסוקים בשאלות מתי הוא התעורר? כמה זמן הוא ישן? ובעיקר, מתי הוא יישן לילה שלם ונוכל אנחנו סופסוף לחזור לישון.
תינוק יוצא לעולם לאחר כ- 40 שבועות בהם שהה ברחם אמו. סביבה חמה, מוגנת, ולרוב בתנועה. עשרים וארבע שעות ביממה הושמעו לו קלות מונוטוניים של דפיקות לב. מרגע הלידה, הוא נדרש להסתגל לסביבה שונה לחלוטין מזו, ובהחלט הרבה פחות רגועה.

לאורך כל ההיריון, התנאים הסביבתיים היו די דומים במהלך היממה ברחם, ואלו אפשרו לו להירדם ולישון על פי צרכיו, ללא כל קושי. כעת התינוק מחוץ לרחם. ועליו ללמוד לישון בתנאים שונים לחלוטים מאלו שהכיר.

בנוסף נדרש התינוק להסתגל להאכלה דרך מערכת העיכול, מה שמייצר לעיתים קרובות אי נוחות נוספת.
בקיצור, לתינוק שלנו יש בהחלט עבודה קשה בששת החודשים הראשונים לחייו, אז בואו נרא איך אנחנו יכולים לעזור לו בתחום השינה.

ששת הכללים לשינה טובה של תינוק:

  1. תזמון השינה -
    לכל תינוק, על פי גילו ואופיו, ישנו "תזמון אופטימלי לשינה" זהו המועד שבו גוף התינוק מוכן לשינה ובו הוא יירדם בקלות ויישן שינה רגועה יותר.
    תינוקות עד גיל שלושה חודשים זקוקים לשינה, במהלך היום, לכל היותר לאחר שעתיים ערות. תינוקות בני 3-6 חודשים יזדקקו לשנת בוקר לאחר כשעה וחצי מהתעוררות הבוקר ויתחילו את שנת הלילה כשעה וחצי מהתעוררות תנומת אחר הצהריים. במהלך היום יזדקקו לשינה כל 2.5 שעות. (על פי טבלאות השינה של "הורים באור טבעי").
  2. מציאת תזמון השינה של תינוק –
    תינוקות שונים זה מזה, וכן תזמון המדויק של כל אחד לשינה. בנוסף לתזמונים הנ"ל, נלמד לזהות סימני עייפות אצל התינוק כמו הסטת מבט, קיטור, בכי, שפשוף עיניים, הקשתת גב. כשאלו יופיעו, נדאג להשכיב את התינוק לשינה.
    תינוק שמפספס חלון ההזדמנויות שלו לשינה, עשוי התקשות להרדם ולישון שינה לא רצופה.
  3. הגודל לא קובע אבל הכמות כן –
    בניגוד לחשיבה ההגיונית, תינוק שיישן שינה מספקת וטובה במהלך היום, יירדם ביתר קלות לשנת הלילה ויישן שינה טובה וממושכת יותר.
  4. חיבוק אוהב –
    לא מעט תינוקות רכים יעדיפו לישון בתחושה שהם עטופים ומוגנים. נוכל לתת להם תחושה זו על ידי חיבוק בידיים, נשיאה במנשא בד, עיטוף בשמיכת עיטוף או יצירת "קן" במיטה על ידי גלגול מגבת והכנסתה מתחת לסדין על מנת להקטין את המרחב שבמיטה.
  5. טקס שינה -
    רצף פעולות קבוע לפני השינה יעזור לתינוק להירגע ולהתכונן לפרידה. עם הזמן התינוק ילמד לקשר בין הטקס לבין השינה.
    בטקס ניתן לשיר שיר, לערסל את התינוק, להחשיך את החדר. אם האכלה הינה חלק מהטקס שלכם לפני שנת הלילה, הפרידו אתה מההרדמות על מנת לא ליצור תלות ביניהם.
    מומלץ לקיים טקס שינה קצרצק גם לפני תנומה במהלך היום.
  6. הגמישות גם חשובה –
    כאמור, הרבה תינוקות רכים יעדיפו להירדם בחיבוק של הורה או במנשא. אחרים יעדיפו דווקא את מיטתם. כך או כך, כדאי ליצור מגוון מצבים בהם התינוק שלכם נרדם. זאת כדי למנוע קיבוע לתנאים בלעדיים וספציפים שרק בהם הוא מסוגל להירדם.

מה זה אומר? אם התינוק שלכם נרדם רק על הידיים, נסו פעם ביום, להשכיב אותו לישון במיטה שלו, ניתן כמובן לסייע לו בליטוף והשמעת קול מונוטוני. לעומת זאת, אם התינוק שלכם נרדם אך ורק במיטה שלו, נסו להשכיב אותו מדי פעם בעגלה או בידיים, על מנת שתהיו חופשיים לצאת מהשגרה מדי פעם מבלי לחשוש שהוא לא יצליח להירדם רק מפני שאינו במיטתו.

לסיום: אף פעם לא מאוחר. תינוקות שישנים לילה שלם מגיל חודש, זה רק אצל השכנים. מעל גיל 5 חודשים, תינוק מסוגל לישון פרקי שינה של 5-6 שעות שינה רצופות במהלך הלילה. אז אם התינוק שלכם מעל גיל חצי שנה, והוא מתעורר כל שעתיים בלילה או שלהרדים אותו זה פרויקט יומי של שעה, ניתן בעזרת הדרכה מתאימה לשפר את המצב באופן משמעותי, ולהקל עליו ועליכם.

אודיל רוזנפלד B.Sc, היא יועצת שינה, מנחת הורים בגישת אדלר ותומכת לאחר לידה
www.odile.co.il, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., 054-2455815